آیا قبل از اینکه اجاق گاز اخوان وجود داشته باشد آشپزخانه وجود داشته است؟ از نظر فنی، بله، زیرا هنر باستانی تهیه غذا قبل از تولد اجاق گاز در اواخر قرن هجدهم در اجاق‌های باز رخ می‌داد.

هر مکانی که کباب یا پخت می شد، در واقع یک آشپزخانه بود، صرف نظر از اینکه اتاقی چند منظوره مانند سالن پس از قرون وسطی، یک بال اختصاصی یا حتی یک ساختمان کاملاً مجزا مانند آشپزخانه تابستانی باشد.

با این وجود، آشپزخانه ای که امروز می شناسیم، برای نزدیک به 150 سال قلب خانه های مدرن بوده است، و در تمام این مدت قلب آشپزخانه مدرن، اجاق یا اجاق گاز بوده است.

در آشپزخانه‌های خانه‌های قدیمی، محدوده‌ها نه تنها برای عملکردشان بلکه برای فضای تاریخی آن‌ها نیز مهم هستند.

در واقع، یکی از راه‌های درک آشپزخانه‌های گذشته و به‌دست آوردن ایده‌های طراحی برای آشپزخانه خانه‌های قدیمی امروز، بررسی پیشرفت این وسیله قابل توجه از طریق سوخت، ساخت و طراحی در حال تغییر آن است.

از منظر آشپزی، مواد تشکیل دهنده آشپزخانه مدرن تنها حدود 200 سال پیش با اولین ظاهر یک طیف واقعی گرد هم آمدند – یعنی یک منبع حرارتی با سطح صاف همراه با اجاق گاز .

اعتبار به بنجامین تامپسون، معروف به کنت رامفورد، می رسد، که اولین دستگاه های پخت و پز را برای کنترل علمی گرما در اوایل دهه 1790 طراحی کرد.

رامفورد از پیشگامان مهندسی بود که اولین مطالعات علمی را در مورد انتقال حرارت انجام داد و در عین حال روش‌هایی را برای توپ‌های خسته‌کننده کامل کرد.

رامفورد که امروزه بیشتر به عنوان مخترع بطری قمقمه و شومینه ای که نام او را بر خود دارد، شناخته می شود، نبوغ خاص رامفورد در آشپزخانه این بود که آتش پخت و پز را از اجاق گاز بیرون آورده و در جعبه قرار دهد.

آشپزخانه ای که مطابق با ایده های رامفورد مجهز شده بود، تحت سلطه طیف وسیعی بود که از سنگ تراشی آجری ساخته شده بود.

اگرچه گاهی اوقات به توده دودکش متصل می شود، چنین محدوده هایی نیز ممکن است فضای خاص خود را داشته باشند.

ایده ی موفقیت آمیز رویه ای صاف بود که توسط پورت های گرد با اندازه های مختلف سوراخ شده بود که در زیر آتش باز می شد و آشپز قابلمه ها و ماهیتابه های طراحی شده رامفورد را در داخل آن فرو می برد، مشابه عملکرد برخی از محدوده های سازمانی امروزی.

به نظر می‌رسد که چدن در نسخه‌های بعدی برای درب‌های رویه و جعبه‌های آتش‌نشانی ظاهر شده است، و همین آشپزخانه ممکن است شامل یک نوآوری دیگر رامفورد نیز باشد: یک طبل آهنی با دری که در سنگ‌تراشی اجاق تعبیه شده بود و به آن رامفورد روستر می‌گویند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *