پودر

زغال چوب فعال به طور طبیعی یک پودر است، همچنین به شکل کپسول، قرص یا مایع یافت می شود. ذکر اعداد «1000»، «2000» به سطح جذب کربن بر حسب متر مربع در هر گرم پودر یعنی 1000 متر مربع جذب یک گرم پودر اشاره دارد.

در سال 1813، قبل از آکادمی پزشکی فرانسه، داروساز M. Touéry اثربخشی زغال چوب گیاهی در جذب سم را با بلعیدن دوز کشنده سم نشان داده بود.

از دهه 1980، مطالعات علمی متعدد نشان داده است که پودر زغال ویونا زغال فعال در برابر مسمومیت و مسمومیت موثر است.

به عنوان مثال، ثابت شده است که پودر زغال چوب فعال میزان جذب مواد سمی توسط بدن را کاهش می دهد. اگر در اسرع وقت بعد از مسمومیت، حداکثر تا 4 ساعت بعد مصرف شود، مؤثرتر است.

گاهی اوقات برای درمان مسمومیت های شدید به دوزهای متعدد زغال فعال نیاز است. با این حال، زغال چوب در برابر همه انواع سموم موثر نیست. الکل یا محصولات خورنده مانند اسید بوریک، اسیدهای قوی، فرآورده های نفتی را جذب نمی کند.

پودر

با این وجود، در سال 2002، محققان نشان دادند که مصرف پودر زغال فعال باعث بهبود طول مدت بستری در بیمارستان و میزان عوارض بیماران مسموم نمی شود.

در سال 2016، اثر زغال فعال در موارد مسمومیت حاد مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت. مصرف یک دوز زغال چوب فعال، قرار گرفتن بدن در معرض عوامل سمی را کاهش می دهد. از آنجایی که مصرف آن بسیار کم خطر است، توصیه می شود در اولین مداخله هنگام مراجعه به بیمارستان مصرف شود.

اما پودر زغال فعال در رفع اسهال و گاز روده بی تاثیر است. زغال چوب گیاهی از سوزاندن مواد گیاهی مانند چوب، کاه، هسته میوه یا پوست آجیل به دست می آید.

برای افزایش سطح متخلخل و فعال شدن آن، زغال گیاهی را دوباره در دمای بسیار بالا می سوزانند تا ناخالصی ها و گازها از بین بروند.

کربن فعال به دست آمده یک پودر سیاه رنگ با تخلخل بسیار بالا است. این ماده قادر به جذب چندین مولکول است که از دوران باستان آن را به یک فیلتر طبیعی تبدیل کرده است. مصریان از آن برای تصفیه آب استفاده می کردند.

زغال چوب فعال عمدتاً از کربن تشکیل شده است. قدرت جاذب آن توسط ساختار آن به آن اعطا می شود و نه توسط یک اصل فعال خاص.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *