ادویه

ادویه ها و گیاهان راه آسانی برای ایجاد غذاهای خوشمزه تر و خلاقانه تر است. اگرچه ممکن است انتخاب واضحی به نظر نرسند، اما می توانند به عنوان مواد اصلی در غذاهای روزمره ما استفاده شوند.

به خصوص در یونان و بقیه کشورهای مدیترانه ای، ادویه فلافل جنوبی و گیاهان از زمان های قدیم بخشی از رژیم غذایی ما بوده اند. امروزه ادویه جات در سفره روزانه ما جای خود را دارد، مانند پونه کوهی در پنیر فتا، سیر در گوشت و دمنوش های گیاهی.

می توان گفت ادویه ها و گیاهان از دسته های غذایی خاصی هستند. طبق تعریف FDA، ادویه یک ماده معطر به صورت کامل، شکسته یا خشک است و استفاده از آن در غذا عمدتاً به عنوان چاشنی است.

یکی از ویژگی های ادویه این است که هیچ روغن معطر یا سایر اجزای معطر حذف نشده است و در نتیجه عطر منحصر به فرد آنها ایجاد می شود.

در مقابل، گیاهان دارویی به عنوان گیاهان دارویی توصیف می شوند که حاوی یک یا چند ماده فعال هستند که با آن می توانند از بیماری جلوگیری یا کاهش دهند.

ادویه

تفاوت اساسی بین یک ادویه و یک گیاه دارویی، بخشی از گیاه است که آنها از آن مشتق شده اند. ادویه ای مانند دارچین و فلفل از قسمت های مختلف گیاه می آید. اما گیاهانی مانند رزماری، پونه کوهی و آویشن فقط از قسمت های برگ گیاه به دست می آیند.

غذاهای یونانی سرشار از ادویه جات و گیاهان است که علاوه بر طعم، فواید بی نظیری برای سلامتی نیز دارد. با تحقیق بر روی آشنایان معمولی که غذاهای سنتی یونانی می پزند، محبوب ترین گیاهان و ادویه ها پونه کوهی، آویشن، رزماری، سیر و فلفل هستند که در ادامه بیشتر با آنها آشنا می شویم.

سالاد فتا و کشور بدون پونه کوهی یکسان نیست. این گیاه با نام لاتین Origanum vulgare در یونان و حوزه دریای مدیترانه کشت می شود. ترکیبات آن طعمی خاص و فواید غنی برای سلامتی ما به آن می بخشد.

پونه کوهی حاوی پتاسیم، کلسیم، منیزیم و فیبر است. با این حال، علاوه بر این مواد مغذی، حاوی عناصر آنتی اکسیدانی مهمی است که فقط در گیاهان یافت می شود. عناصر آنتی اکسیدانی پونه کوهی عمدتاً به گروه فلاون ها ، فلاونول ها و اسیدهای هیدروکسی سینامیک تعلق دارند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *