شال

نظم خان که در سن 11 سالگی از بنگلادش به ایالات متحده مهاجرت کرد، سال ها به دلیل داشتن شال در نیویورک با شرمساری روبرو شد. بنابراین، در سال 2013، او روز جهانی حجاب را آغاز کرد روزی برای زنان مسلمان و غیرمسلمان که پوشیدن روسری را تجربه کنند.

این روز که در اول فوریه جشن گرفته می شود، بیان همبستگی و حمایت از آزادی مذهبی است.

به‌عنوان محقق مهاجران مسلمان، مدت‌هاست بر حق زنان برای بیان مذهبی در انتخاب لباس‌هایشان بحث کرده‌ام. حجاب فقط مربوط به مذهب نیست  زنان به دلایل مختلفی از آن استفاده می کنند که بسته به زمان و زمینه اجتماعی می تواند تغییر کند.

آیا حجاب با شال جیوانچی یا روسری از الزامات اسلامی است؟ نوشته های دینی مسلمانان در مورد مسئله حجاب کاملاً روشن نیست.

آیات مختلفی از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان و احادیث، بیانات منسوب به حضرت محمد، به پوشش همسران پیامبر با شال اشاره دارد. اما علما در مورد اینکه آیا این سخنان فقط در مورد همسران پیامبر صدق می کند یا برای همه زنان مسلمان اختلاف نظر دارند.

شال

به عقیده برخی از حجاب به عنوان راهی برای مهار میل جنسی مردان استفاده شده است. اما پوشاندن سر و بدن قبل از اسلام بود. زنان یهودی، مسیحی و هندو نیز در مقاطع مختلف تاریخ و در نقاط مختلف جهان سر خود را پوشانده اند.

قطعاً شال با دین گره خورده است. بسیاری از زنانی که پوشش می دهند، در مورد آن به عنوان راهی برای نشان دادن تسلیم بودن خود در برابر خدا و یادآوری دائمی برای تمسک به اعتقادات اسلامی مانند صادق بودن و سخاوتمند بودن با نیازمندان صحبت می کنند.

اما دلایل دیگری برای اتخاذ حجاب وجود دارد.

استعمارگران فرانسوی و بریتانیایی زنان مسلمان را تشویق به برداشتن حجاب و الگوبرداری از زنان اروپایی کردند. در نتیجه، در کشورهای شمال آفریقا و خاورمیانه، حجاب در دوران استقلال طلبی و جنبش های ناسیونالیستی به نماد هویت ملی و مخالفت با غرب تبدیل شد.

امروزه برخی از زنان برای نشان دادن افتخار به هویت قومی خود حجاب می پوشند. این بیشتر برای مهاجران در اروپا و ایالات متحده است، جایی که اسلام هراسی افزایش یافته است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *