گز

گز سکه ای اصفهان یکی از قدیمی ترین شیرینی ها و سوغاتی های ایران است. اگر به اصفهان سفر کرده اید حتما آن را به عنوان سوغات خریده اید.

البته به غیر از اصفهان، گز سوغات شهرهای دیگر مانند بروجن، کرمان و یزد نیز هست. این شیرینی معمولا به دو روش ساده تهیه می شود؛ با آرد یا بدون آرد با انواع آجیل. اکثر ما همیشه گز را از فروشگاه ها خریده ایم اما می توان آن را به راحتی در منزل تهیه کرد و با یک فنجان چای ایرانی سرو کرد.

مبدا گز سکه ای اصفهان ، شهر اصفهان است. اصفهان یکی از شهرهای فرهنگی ایران است که همه آن را با معماری، مکان‌ها، مساجد کاشی‌کاری شده، پل‌های سرپوشیده، بلوارهای بزرگ و سوغاتی‌های غیرمعمولش مانند شیرینی گز می‌شناسند.

هرگاه کسی کلمه گز را می شنود یاد این شهر زیبا می اندازد. بنابراین به گز اصفهان معروف است.

گز

آب نبات گز سکه ای اصفهان نام خود را از یک کلمه فارسی “گز انگبین” گرفته است. Gaz-Angabin به معنی شیره انگبین است. قدیمی ها معتقد بودند که شیره انگبین ماده اصلی گز است که به آن چسبندگی و جویدنی قابل تشخیص می دهد.

مردم بومی گزانگابین را از درخت گز وحشی بومی کوه زاگرس به دست می آورند. اما از آنجایی که این شیره بسیار کمیاب و گران است، آن را با ترکیبی از شکر و ذرت یا شربت گلوکز جایگزین می کنند که نتیجه مشابهی دارد.

فکر کنم باید اضافه کنم که می‌توانید آن را در مهمانی‌هایی مانند مهمانی‌های کیتی، پاتلاک و شب‌های بازی سرو کنید یا حتی می‌توانید آن را به عنوان عصرانه با یک فنجان چای ایرانی تازه و داغ میل کنید.

اما مهم‌ترین مناسبتی که آن را سرو می‌کنید، در عید نوروز است که میهمانانتان برای دید و باز می‌آید. شما هرگز نمی توانید کسی را پیدا کنید که گاز را دوست نداشته باشد. به خصوص بچه ها عاشق خوردن این آب نبات در زمان بازی هستند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *