در اواخر هزاره دوم و اوایل هزاره اول پیش از میلاد، هنر و صنعت فلزکاری در نقاط مختلف ایران به ویژه در شمال و شمال غرب و کرانه جنوبی دریای خزر رونق گرفت.

یکی از مهمترین آثاری که در این دوره به دست آمده جام طلای حسنلو است که در سال 1957 کشف شد و دارای نقوش برجسته ای مانند خدایان سوار بر ارابه یا ارابه است.

در هزاره اول پیش از میلاد فلزکاری و هنر قلم کاری نقره در ایران از رونق و اعتبار خاصی برخوردار بود و آثار ارزشمندی از آن دوران به جا مانده است که از آن جمله می توان به جام های طلای مارلیک اشاره کرد.

نمونه ای از هنر ایرانی قلم زنی، جامی بزرگ با پایه مسی، در ورودی سازمان مالکیت معنوی WIPO در سوئیس قرار دارد.

جدای از آثار تاریخی و مناظر طبیعی شگفت انگیز، آنچه در ایران حضور دارید توجه شما را به خود جلب می کند، تنوع بسیار زیاد صنایع دستی ایران است.

از سفال گرفته تا میناکاری و قلمکار ، در شهرهای مختلف با نوع جدیدی از صنایع دستی که ریشه در فرهنگ باستانی ایرانی دارد، آشنا خواهید شد.

در میان تمام صنایع دستی ایرانی که با مواد مختلف تولید می شود، قلم زنی که هنر حکاکی و حکاکی نقوش ظریف بر روی فلزاتی مانند نقره، مس، برنج و طلا است، یکی از زیباترین صنایع دستی است که توسط هنرمندان بزرگی خلق شده است.

استادان فلزکاری قدمت ایجاد صنایع دستی فلزی به عنوان ابزاری برای زندگی روزمره توسط مردمانی که در فلات ایران زندگی می کردند به بیش از هزار سال قبل از میلاد مسیح بازمی گردد.

یکی از شاخص ترین نمونه های فلزکاری این دوره کاسه زرین حسنلو با زیورآلاتی است که خدایان را بر ارابه سواری نشان می دهد.

اوج حکاکی در ایران باستان در زمان ساسانیان بود که قطعات چشم نواز قلمزنی خلق شد.

در موزه ملی ایران به نام موزه ایران باستان تهران می‌توانید از نمونه‌های فلزکاری و قلم‌زنی‌های خلق شده توسط مردم تمدن‌های باستانی ایران دیدن کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *