برای به حداقل رساندن شسته شدن، می توان فولاد را با چینی پوشاند تا ظروف لعاب دار به دست آید. روکش ضد لک و خش است و کاملا ایمن است. در ساخت چنین لعاب هایی از سرب استفاده نمی شود.

سرب ممکن است در لعاب‌هایی که برای پخت آهسته آماده می‌شوند، مانند ظروف قابلمه استفاده شود، اما سازنده باید شواهدی را ارائه دهید که نشان دهد هیچ شسته شدن فلز رخ نمی دهد.

قابلمه استیل دالتون یکی از ظروف بسیار با کیفیت می باشد که مشتریان می توانند با خیالی راحت از آن استفاده نمایند.

داستان‌هایی که در مورد مسمومیت با سرب از ظروف سرامیکی صحبت می‌کنند، همواره شامل اقلامی است که به درستی ساخته نشده‌اند.

داستانی کلاسیک در مورد خانواده ای در کالیفرنیا روایت می شود که در اثر نوشیدن آب پرتقال در یک پارچ سرامیکی خریداری شده در مکزیک، دچار مسمومیت حاد با سرب شدند. در ابتدا هیچ کس قادر به تشخیص این بیماری نبود. پزشکان توصیه کردند فقط در صورتی که مشکل محیطی بود خانه را ترک کنید. وقتی خانواده رفتند، علائم ناپدید شدند. وقتی به خانه برگشتند، علائم دوباره ظاهر شد. این چرخه چندین بار تکرار شد تا اینکه شیمیدانی را فراخواندند که بلافاصله لعاب سربی روی پارچ یخچال را تشخیص داد و مشکل را حل کرد. بدیهی است که باید زودتر به یک شیمیدان مراجعه می کردند.

پس بهترین ظروف آشپزی چیست؟ البته بستگی به ترجیحات شخصی و جیب خود دارد. سرآشپزهای آموزش دیده فرانسوی مس را می پرستند. اما برای ما شیمیدان‌های معمولی آشپزخانه، یک تابه فولادی ضد زنگ با کف آلومینیومی ضخیم می‌تواند بسیار مفید باشد. آلومینیوم آنودایز نیز عالی است. هیچ چیز به آن نمی چسبد، نمی توان آن را خراشید و عملاً نیازی به تمیز کردن ندارد. و تا آنجا که نگرانی در مورد بیماری آلزایمر وجود دارد، من تمام عمرم در قابلمه های آلومینیومی آشپزی می کردم و هیچ مشکلی را به خاطر نمی آورم!

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *