آجر

آجر نسوز هما از زرد تا خاکستری، عبور از قرمزها و نارنجی‌های سنتی‌تر، در بسیاری از شهرهای ما در همه جا وجود دارند و به طور گسترده در ساخت و سازهای عمرانی استفاده می‌شوند.

به طور خلاصه، فرآیند تولید آجر نسوز هما شامل قالب‌گیری خاک رس و پختن آن در کوره‌ها است که امکان ایجاد جامد، سوراخ‌دار، کوبوگو، کاشی و سایر اشکال را فراهم می‌کند.

آجر نسوز هما ارزان هستند، به راحتی پیدا می شوند، دارای مقاومت خوب، اینرسی حرارتی، پرداخت هستند و به چنین نیروی کار تخصصی برای ساخت و ساز نیاز ندارند.

اما اگر نصب در نزدیکی منابع حرارتی بالا انجام شود، آجر معمولی در نهایت دچار ترک خوردگی و شکستگی می شود و آجرهای نسوز مناسب ترین خواهند بود. اما به چه معنا است؟

آجرهای نسوز چیست و چه کاربردی دارند؟

ممکن است متناقض به نظر برسد که ماده ای که در کوره ها در دمای بیش از 1000 درجه سانتیگراد پخته شده است نتواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند. در واقع مشکل بزرگ شوک حرارتی است.

آجر

هنگامی که آجر معمولی در تماس با منبع گرما باشد، به سرعت منبسط می شود. هنگامی که منبع متوقف می شود، مواد منقبض می شوند. این تغییرات ناگهانی دما بر پایداری سازه تأثیر می گذارد که می تواند منجر به ترک و سایر مشکلات جدی شود.

مواد نسوز آنهایی هستند که بدون آسیب به ساختار آنها، بدون آسیب به مقاومت و هدایت حرارتی، در برابر دماهای بالا مقاومت می کنند. در مورد آجر، ترکیب شیمیایی نسوزها با آجرهای معمولی متفاوت است که بر رنگ و هدایت حرارتی آنها نیز تأثیر می گذارد.

برای مصارف خانگی مانند اجاق، باربیکیو و شومینه، معمولاً آجرهای نسوز مورد استفاده از خاک رس حاوی آلومینا و سیلیس تشکیل شده است، عناصری که قادر به تحمل دمای بالا هستند.

در حالی که آلومینا دارای کیفیت بازتابی است، سیلیس یک عایق عالی است. هر چه آلومینا در مخلوط بیشتر باشد، آجر دمای بالاتری را تحمل می کند و قطعه گران تر خواهد بود. سیلیس رنگ مایل به خاکستری بیشتری دارد، در حالی که آلومینا ظاهری مایل به زرد دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *