خاک

ترکیب خاک سفالگری چیست؟

خاک سفالگری ماده اولیه اصلی مورد استفاده در تولید آجر و مواد مختلف سرامیکی است. تولید آجر سرامیکی با استخراج خاک رس آغاز می شود، اما ترکیب این منبع طبیعی چگونه است؟

طبق Associação Brasileira de Cerâmica، «خاک سفالگری یک ماده طبیعی است، با بافت خاکی، دانه ریز، که اساساً از کانی‌های رسی تشکیل شده است و ممکن است حاوی کانی‌های دیگری باشد.

کانی های رسی کانی های مشخصه خاک سفالگری هستند. از نظر شیمیایی آنها سیلیکات های آلومینیوم یا منیزیم هیدراته هستند که در انواع خاصی حاوی عناصر دیگری مانند آهن، پتاسیم، لیتیوم و غیره هستند.

به لطف کانی‌های رسی، خاک سفالگری در حضور آب یک سری ویژگی‌هایی مانند: پلاستیسیته، استحکام مکانیکی مرطوب، انقباض خطی خشک شدن، تراکم، تیکسوتروپی و ویسکوزیته سوسپانسیون‌های آبی ایجاد می‌کنند که طیف گسترده‌ای از کاربردهای تکنولوژیکی آن‌ها را توضیح می‌دهد.

گروه های اصلی خاک سفالگری عبارتند از کائولینیت، ایلیت و اسمکتیت ها یا مونتموریلونیت. به طور کلی کانی های ایلیت رسی در محصولات ساخته شده با سرامیک قرمز یافت می شوند که در مورد آجر نیز صدق می کند.

خاک

در Cerâmica TupiGuarani، خاک رس از رسوبات در حداکثر شعاع 40 کیلومتری شرکت، با استفاده از بیل های هیدرولیک و کامیون های سطلی استخراج می شود.

آنها به پاسیوهای خارجی شرکت آورده می شوند، جایی که برای انجام چاشنی فرآیندی با هدف کاهش مواد آلی اضافی و نمک های ناخواسته به منظور رسیدن به کیفیت مورد نیاز ما، حدود یک سال در آنجا باقی می مانند.

هر کسی که تا به حال به کمپ تابستانی رفته است احتمالا با خاک رس کار کرده است. این منبع فراوان و طبیعی اساس سفالگری است. خاک رس سفالی از زمین استخراج می شود و به پودر تبدیل می شود.

این پودر با آب و مواد دیگر ترکیب می‌شود تا بدن گلی را تشکیل دهد  چیزی که احتمالاً وقتی به یک سفالگر در حال کار فکر می‌کنید در ذهن خود تصور می‌کنید.

نوع خاک رس، نحوه تهیه آن و مقدار آب مصرفی، همگی در نحوه تولید محصول نهایی متغیر هستند. خاک رس های زیادی در بازار در طیف گسترده ای از رنگ ها بسته به نیاز و ترجیحات شما وجود دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *